piątek, 16 stycznia 2015

Czy Brazylia jest droga? - informacje praktyczne



Planując wyjazd dużo czasu spędzamy wertując przewodniki, szukając informacji w sieci i na forach. Ja chciałabym Wam trochę to zadanie ułatwić i dodać tutaj kilka sprawdzonych stron/firm/hosteli, z których skorzystałam w Brazylii. Podróż odbywała się w październiku.
Chciałam wszystko uporządkować, więc wyodrębniłam kilka kategorii, które opisuję poniżej. Bazuję głównie na trasie, którą przejechałam i na informacjach, które udało mi się zdobyć. Uwzględniłam również transport z Brazylii do Argentyny i z Urugwaju do Brazylii.
1 real = 1,4 zł

Sao Paulo

Transport:
Do Sao Paulo dotarłam późnym wieczorem, więc wolałam skorzystać z prywatnej firmy przewozowej oferującej transport z lotniska do centrum miasta. Transfer trwa około 2 godzin. Porządne autobusy, WIFI na pokładzie, woda za darmo. Bilet kupujemy w firmowym punkcie przewoźnika na lotnisku. Możliwa jest płatność kartą.
Cena: 42 reale

Tańszą alternatywą dojazdu do centrum może być złapanie autobusu z lotniska w stronę najbliższej stacji metra o nazwie: Tatuapé Metro Station.
W samym Sao Paulo możemy skorzystać z autobusów, metra i kolejki. Miasto słynie jednak z bardzo dużych korków, więc helikoptery latające nad głowami nie powinny nas dziwić. Okazuje się, że prawie każda większa firma posiada na swoim dachu lądowisko, a dzięki temu pracownicy unikają stania w korkach.
Cena pojedynczego biletu waha się od 2 do 3 reali.

Nocleg:
Miałam to szczęście, że nocleg zaoferowała mi koleżanka i chociaż było to dosyć daleko od centrum (dzielnica Granja Julieta) to czułam się jak w małym miasteczku, a nie 20-milionowym mieście. Była to dzielnica ludzi bardzo bogatych, co można było zauważyć po domach, autach i pięknej okolicy.

Jeśli jednak potrzebujecie hotelu blisko lotniska, a nie chcecie jechać do centrum to polecam Monreale Hotel Guarulhos. Hotel nie należy do najtańszych, ale była to najbardziej korzystna dla mnie opcja. W drodze powrotnej po przylocie z Porto Alegre nie chciałam spędzić doby na lotnisku w oczekiwaniu na samolot do Europy i z tego względu zdecydowałam się na mały luksus na koniec podróży. Pyszne i obfite śniadanie, sauna + siłownia, możliwość późniejszego wymeldowania za darmo i bezpłatny transfer z/na lotnisko.
Cena za noc dla jednej osoby to 140 reali.



Sao Paulo – Paraty

Z dworca autobusowego w Sao Paulo odjeżdżają autobusy w wielu kierunkach. Stamtąd też możemy pojechać w stronę Rio de Janeiro, a na naszej trasie znajdować się będzie miejscowość Paraty. Jest ona oddalona o 300 km, co sprawia, że podróż zajmie nam przeszło 4 godziny.
Firma oferująca transfery na tej trasie to Reunidas.
Bilet warto kupić w sieci, ale jest to również możliwe na stoisku firmy na dworcu. Autobusy są wygodne, siedzenia rozkładane do pozycji pół-leżącej. Kierowcy robią co jakiś czas przystanki na stacjach, więc jest to okazja by kupić przekąskę.
Cena: 54 reale

Szukając autobusów warto korzystać z tej strony.


Nocleg:
W Ameryce Południowej bardzo popularna jest sieć hosteli o nazwie Che Lagarto. W Paratach hostel położony jest w uroczym ogrodzie, śniadanie (obfite i bardzo smaczne) jemy na tarasie, wieczorem mamy możliwość zintegrować się z innymi przy muzyce puszczanej przez DJ. Pokoje są codziennie sprzątane. Sejfy są duże, spokojnie zmieści się w nich plecak.
Cena: 21 reali za łóżko w pokoju dla 10 osób, zostałam ulokowana w pokoju dla 8 osób


Paraty – Angra dos Reis

Na dworcu w Paratach powinniśmy wyszukać stanowisko firmy Colitur i zakupić bilety do Angra dos Reis. Czas transferu to dwie godziny.
Cena: 10 reali

Angra dos Reis – Ilha Grande

Wysiadamy z autobusu dokładnie przy porcie skąd dalej ruszamy w stronę Ilha Grande.
Do wyboru mamy szybkie łódki, które kosztują 40 reali (dla turystów) lub wolne za 20 reali. Te wolniejsze wypływają tylko o określonych godzinach, więc wszystko zależy od czasu jakim dysponujemy. Najtańszy statek kosztuje 14 reali i tyle zapłaciłam w drodze powrotnej.
Na wyspie jest zabroniony transport, więc jedyna opcja to trekking lub poruszanie się łódkami. Raz korzystałam z water taxi na trasie Poço - Abraão, która kosztuje około 20 reali.


Nocleg:
El Misti to kolejna sieć hosteli działająca na terenie Brazylii. Hostel położony jest w samym centrum miejscowości Abraão. Plusem są śniadania przygotowywane na ciepło, ale zdecydowany minus to brud w pokojach. Sejfy są niewielkie i znajdują się przy recepcji.
Cena: 32 reale za łóżko w pokoju dla dziewięciu osób. Pokój z łazienką i antresolą.

Angra dos Reis – Rio de Janeiro

Na tej trasie korzystamy z firmy Costa Verde. Bilet bez problemu kupujemy na dworcu w Angra dos Reis. Transfer trwa prawie 3,5 h.
Cena: 43 reale

Rio de Janeiro

Transport:
Mamy do wyboru przede wszystkim metro i autobusy. Jednorazowy bilet na metro kosztuje 3,5 reala i kupujemy go w kasie lub automacie na stacji. Autobusów jest bardzo dużo, ale poruszanie się nimi nie należy do najłatwiejszych rzeczy. Trzeba być bardzo dobrze zorientowanym w topografii miasta lub prosić o pomoc miejscowych. Wszystkie autobusy są na żądanie, więc zatrzymujemy je machając ręką. Żeby wysiąść, musimy zasygnalizować to specjalnym przyciskiem w autobusie. Cena za pojedynczy przejazd to niecałe 3 reale.

Żeby dostać się na lotnisko Galeao można skorzystać z bezpośredniego autobusu (granatowy kolor), którego koszt wynosi 13,5 reala.


Nocleg: 
Rio de Janeiro oferuje nam niezliczoną ilość hosteli, hoteli i kwater. Ja spałam w hostelu El Misti Rio Copacabana, gdzie za noc w pokoju dla 15 osób płaciłam w granicach 22-27 reali. Pokój dla osób z klaustrofobią nie byłby odpowiedni, ale plusem tego hostelu była bliskość metra (po drugiej stronie ulicy), bliskość Copacabany (5 minut pieszo) i pyszne śniadania ( do dziś pamiętam smak soku z mango!).

Atrakcje turystyczne:
Warto skorzystać z Free Walker Tours 

Corcovado – warto pokazać międzynarodową legitymację studencką, udało mi się dostać zniżkę i zapłaciłam tylko 25 reali

Rio de Janeiro - Foz do Iguaçu

Transport:
Skorzystałam z lotu linią lotniczą TAM, a za bezpośredni bilet kupowany miesiąc wcześniej zapłaciłam 74 euro.
Powinniśmy mieć również na uwadze ceny firmy Azul i Gol. W poszukiwaniach może nam pomóc brazylijska wyszukiwarka Decolar.


Foz do Iguaçu

Transport:
Autobusy jeżdżą regularnie, a pojedynczy przejazd to koszt niecałych 3 reali. Co ciekawe, dworzec w Foz pełni stację przesiadkową, na której za darmo możemy przesiąść się na kolejny autobus.

Nocleg:
To był hostel, który najbardziej zapadł mi w pamięci. Iguassu Eco Hostel jest pięknie położony na skraju Parku Narodowego przez co można było obserwować wiele ciekawych zwierząt i ptaków. Poza tym, jeszcze nigdy nie spotkałam się z tak pomocną obsługą w hostelu. Przed wyjazdem do Buenos Aires o mały włos nie spóźniłyśmy się na autobus ze względu na zmianę czasu, o której nie wiedziałyśmy. Miałyśmy 5 minut na spakowanie całego naszego dobytku, a recepcjonista tak się przejął naszą sytuacją, że zaproponował nam darmową podwózkę. W hostelu znajdował się również basen do dyspozycji gości.
Kompleks znajdował się na kompletnym odludziu, więc nie było sklepów w pobliżu, ale oczywiście miało to swoje plusy.
Cena: 30-40 reali za noc w pokoju dla 6 osób





Atrakcje:
Cena wstępu na teren wodospadów po stronie brazylijskiej to 49 reale (wersja podstawowa).

Foz do Iguaçu - Buenos Aires

Bilet kupujemy na dworcu w Foz, który obsługuje przejazdy międzynarodowe (są dwa dworce w tej miejscowości). Korzystamy z usług firmy Pluma. Przejazd trwa 18 godzin, a koszt biletu to 184,5 reala.
Warto pamiętać, że mamy do wyboru kilka opcji komfortu, ja jednak zawsze wybierałam najtańszą i korzystałam z wolnego fotela obok.

Montevideo - Porto Alegre 

Na trasie z Urugwaju do Porto Alegre korzystałam z autobusu firmy EGA. Przejazd trwa 12 godzin w bardzo komfortowych warunkach. Na pokładzie dostajemy poduszki, kocyk, słuchawki, możemy korzystać z systemu rozrywki. Do naszej dyspozycji jest również stewardessa, którą możemy poprosić o napoje. Posiłek jest również wliczony w cenę, ale jedzenie było słabej jakości.Cena przejazdu to prawie 300 zł.


Porto Alegre - Sao Paulo

Żeby móc odwiedzić Urugwaj, musiałam mocno kombinować co do późniejszego przetransportowania się do Sao Paulo, z którego miałam lot powrotny. Najkorzystniej wypadała opcja autobus z Montevideo do Porto Alegre i samolot z Porto Alegre do Sao Paulo. Skorzystałam z usług kolumbijskiej firmy Avianca. Co więcej, na lotnisko dotarłam wcześniej i obsługa bez problemu pozwoliła mi bez dodatkowych opłat lecieć wcześniejszym lotem. Na stronie tamten lot był o wiele droższy ;).
Cena:280 zł

Ceny w Brazylii są trochę wyższe niż w Polsce, ale nie są one aż tak wysokie jak w Urugwaju. W dużych miastach bez problemu możemy znaleźć supermarkety lub miejsca z jedzeniem na wagę, które kuszą swoją ceną. Najdrożej było na Ilha Grande, gdzie ceny w sklepach rzeczywiście różniły się od cen w Rio i Sao Paulo.

Mam nadzieję, że wpis okazał się przydatny. Jeśli pojawią się dodatkowe pytania - z chęcią postaram się na nie odpowiedzieć. Szerokiej drogi!

*W cenie wszystkich noclegów było również zawarte śniadanie.




10 komentarzy:

  1. 1 PLN = 1,4 BRL? No faktycznie, w ten sposób licząc, Brazylia nie jest droga ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały blog. Garść bardzo cennych informacji przed wyjazdem do Brazylii. Jestem wdzięczna :)
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anna, cieszę się niezmiernie! Baw się dobrze w Brazylii! :)

      Usuń
    2. Czy czułas się tam bezpiecznie?

      Usuń
  3. Oczywiście 1 real =1,4 zł :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cześć, jak długo trwała Twoja podróż? Planujemy zrobić podobną trasę w miesiąc i zastanawiamy się, czy to realne... PS. Baaardzo cenne wskazówki, zwłaszcza w temacie przejazdów i hoteli, dziękujemy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Asiu! Bardzo dziękuję za Twoje słowa i cieszę się, że podane informacje się przydają przy planowaniu Waszej podróży! W Ameryce Południowej spędziłam trochę ponad 3 tygodnie, a w samej Brazylii około 14 dni. Myślę, że miesiąc spokojnie Wam wystarczy. Ja czuję trochę niedosyt, choć z drugiej strony nie mam poczucia, że coś było tylko zaliczane i robione po łebkach. Jaką trasę planujecie? Pozdrawiam gorąco i zazdroszczę Waszej podróży!! :))

      Usuń
  5. Igo, plan podróży mamy taki:
    Katowice - Sao Paulo – Foz do Iquacu - Buenos Aires - Colonia del Sacramento - Montevideo - Puerto Alegre - Rio de Janeiro - Conceicao de Jacare – Abraao - Conceicao de Jacare - Paraty – Sao Paulo - Kato
    Oczywiście różnymi środkami transportu - busy, samolot, rejs (pomogły nam Twoje wskazówki) i pewnie noclegi w hostelach. Jestem pod wrażeniem tego, że odbyłaś taką podróż sama! :) Jak przed każdą podróżą dużo czytam na różne tematy i wiele osób negatywnie wypowiada się na temat bezpieczeństwa w Brazylii. Czy możesz coś na ten temat napisać? Oczywiście znam wszystkie podstawowe zasady i je stosuje. Czy czułaś się bezpiecznie śpiąc w kilkuosobowych pokojach? (zawsze śpimy w hostelach ale jeszcze nigdy nie spałam w kilkuosobowym pokoju :) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Gdzie najlepiej wymienić dolary na reale zaraz po przylocie?

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za przydatne info, mam nadzieję, że w tym roku uda się spełnić marzenia!

    OdpowiedzUsuń